Juminkeko Kansan Musiikki
Kansan Musiikki

19.10.2007

Sommelo 2008 toteutuu 2.-7. heinäkuuta

Ensi kesän kansanmusiikkijuhla Sommelo on päätetty järjestää heinäkuun 2.-7. päivien aikana, jolloin alkuosan päivät 2.-5. toteutuvat Kainuussa ja viikonloppu 5.-7. toteutuu Vienan Karjalassa. Juhlien eräänlainen huipentuma tulee olemaan lauantaina 5.7. koska sinä päivänä juhlat ovat täysimittaisena käynnissä yhtäaikaisesti rajan molemmilla puolilla.

Sommelon 2008 ohjelmaa valmistellaan parhaillaan, ja sen on määrä valmistua vielä vuoden 2007 aikana. Nyt jo tiedetään se, että Kantele tulee olemaan erittäin näkyvä teema. Todennäköisesti Sommeloon osallistuu useita kansainvälisen tason huippukantelisteja, kanteleessa järjestetään monipuolista, korkeatasoista koulutusta ja myös kanteleenrakentaminen on jossakin muodossa ohjelmassa.

Kanteleen lisäksi ensi kesän teemoina ovat itku (itkuvirret) ja kansantanssi. Sommelon taiteellinen johtaja Taito Hoffrén rakentaa näistä lähtökohdista parhaillaan ohjelmaa, josta saamme tarkempia tietoja joulukuussa.

Pekka Huttu-Hiltunen

> Sommelo 08 -verkkosivut